Parkeervergunningen

Veelgestelde vragen bewoners

Om gebruik te kunnen maken van het E-loket en Key2Park, moet u eerst een aantal stappen doorlopen. Onderstaand treft u de meest gestelde vragen met antwoorden m.b.t. deze procedure en het gebruik van het E-loket en Key2Park.

Tip! Bekijk eerst onderstaande animatie voor meer uitleg.






Hoe kom ik in het E-loket?
U klikt op de button 'E-loket' op de homepage van deze website. Vervolgens klikt u op ‘aanmelden’. Het DigiD logo verschijnt zodat u hier op kunt klikken. Met uw DigiD gegevens logt u in. Beschikt u nog niet over DigiD? Vraag deze dan aan via www.digid.nl. U heeft nu toegang tot het E-loket. In het E-loket kunt u parkeerproducten aanvragen, beëindigen of wijzigen. Voordat u gebruik kunt maken van het E-loket, moet u eerst uw e-mailadres registreren/valideren.

Hoe valideer ik mijn e-mailadres?
Om parkeerproducten te kunnen aanvragen, beëindigen of wijzigen, is er een gevalideerd e-mailadres nodig. Dit gaat als volgt:

  1. Eerst logt u in in het E-loket via de homepage van deze website (zie bovenstaande opmerking); 
  2. Vervolgens klikt u op registreren/valideren; 
  3. U vult uw e-mailadres in en klikt op bevestigen; 
  4. Bevestig nogmaals uw invoer;
  5. U ontvangt een e-mail met een controlecode op het opgegeven e-mailadres;
  6. Klik op de controlecode om uw e-mailadres te bevestigen;
  7. Uw e-mailadres is nu gevalideerd (u ziet bovenaan de pagina met uw relatiegegevens een groen vinkje staan bij het ingevulde e-mailadres); 
  8. U kunt nu het E-loket gebruiken.

Meer uitleg nodig?
 Hoe-valideer-ik-mijn-e-mailadres.pdf
Klik op bovenstaand bestand voor de instructie met afbeeldingen waarin stap voor stap wordt uitgelegd hoe u valideert.
Indien validatie niet lukt, voer dan uw e-mailadres opnieuw in zonder gebruik te maken van de optie kopiëren of gebruik tijdelijk een ander e-mail adres. 


Wat kan ik allemaal doen in het E-loket?

In het E-loket kunt u:

  • Uw huidige vergunning(en) beëindigen;
  • Het kenteken wijzigen op uw vergunning;
  • Nieuwe parkeervergunningen aanvragen;
  • (Nieuwe) parkeervergunningen betalen;
  • Uw contactgegevens wijzigen.

Meer uitleg nodig over de mogelijkheden van het E-loket?
Wat-kan-ik-doen-in-het-E-loket.pdf
Klik op bovenstaand bestand voor de instructie met afbeeldingen waarin stap voor stap de mogelijkheden worden doorgenomen in het E-loket.


Wat is Key2Park?
Bij een bewonersvergunning (met meerdere kentekens), bewonersparkeerterreinvergunning, de bezoekersregeling, de mantelzorgvergunning en de parkeerterreinvergunning voor particulieren, maakt u gebruik van Key2Park. Key2Park is een webomgeving met bijbehorende app waarin u gemakkelijk:

  1. Kentekens switcht op uw bewonersvergunning;
  2. Kentekens aan- en afmeldt op uw mantelzorgvergunning;
  3. Kentekens van uw bezoek aan-en afmeldt op uw digitale bezoekersregeling; 
  4. Favoriete kentekens opslaat bij de bezoekersregeling en/of de mantelzorgvergunning; 
  5. Het saldo van uw bezoekersregeling kunt inzien en opwaardeert.


Hoe kan ik gebruik maken van Key2Park?

Voordat u gebruik kunt maken van Key2Park, doorloopt u 3 stappen:

  1. In het E-loket logt u in (voor de wijze waarop, verwijzen wij u naar bovenstaande stappen); 
  2. U registreert en valideert uw e-mailadres onder 'Mijn contactgegevens' (voor de wijze waarop, verwijzen wij u naar bovenstaande stappen); 
  3. Nadat u uw e-mailadres heeft geregistreerd en gevalideerd, staat er een groen vinkje bij het ingevulde e-mailadres en kunt gebruik maken van het E-loket. 

Na registratie en validatie, is het E-loket klaar voor gebruik. U gaat naar:

  1. 'Huidige parkeervergunningen' waarna u klikt op de vergunning die u wilt koppelen aan Key2Park; 
  2. Hierna klikt u op de button (Opnieuw) koppelen aan Key2Park (er verschijnt een groen vinkje) en er wordt een koppelmail gestuurd naar het door u opgegeven e-mailadres; 
  3. In de koppelmail ziet u een blauwe link waarop u klikt. U komt nu in het aanmeldscherm van Key2Park; 
  4. Klik op JA als u de vergunning aan een ander account wilt koppelen. Heeft u nog geen account en wilt u het product aan uw eigen account koppelen, klik dan op NEE;
  5. U komt nu in een scherm terecht waar u een account kunt aanmaken. Vul de gevraagde gegevens in (gebruikersnaam en wachtwoord) en klik hierna op het vinkje;
  6. Nu bent u in het inlogscherm van Key2Park en kunt u gebruik maken van Key2Park.

Meer uitleg nodig? 
Hoe-koppel-ik-mijn-parkeerproduct-aan-Key2Park.pdf
Klik op bovenstaand bestand voor de instructie met afbeeldingen waarin stap voor stap wordt uitgelegd hoe u uw parkeerproduct koppelt aan Key2Park.


Hoe kom ik aan de Key2Park app?
Deze kunt u downloaden in de appstore. De app is gratis verkrijgbaar onder de naam: Key2Park.  U kunt natuurlijk ook gewoon gebruik maken van Key2Park via uw computer (website Key2Park). 

Hoe stel ik mijn inloggegevens in, in Key2Park?
Instellen-inloggegevens-Key2Park-app.pdf
Klik op bovenstaand bestand voor de instructie met afbeeldingen. 

Hoe vraag ik een digitale bezoekersregeling aan?
De kraskaart wordt vervangen door een digitale bezoekersregeling, welke u als bewoner van Gouda aanvraagt via het E-loket met uw DigiD.
Hoe gaat u te werk:

  1. U gaat naar het E-loket en logt hier in met uw DigiD (voor de wijze waarop u dit kunt doen, verwijzen wij u naar de uitleg hierboven over het E-loket;
  2. In het E-loket, gaat u naar 'Nieuwe Parkeervergunningen';
  3. Klik op 'Bezoekersvergunning' en vervolgens op de button 'aanvragen';
  4. Vink het vakje 'de aanvrager verklaart ......'aan. Hierna verschijnt de button 'aanvragen'. U bevestigt de aanvraag door op de button 'bevestigen' te klikken;
  5. U ontvangt twee e-mailberichten op het door u opgegeven e-mailadres. Het eerste e-mailbericht bevat de toewijzingsbrief en het tweede e-mailbericht een link waarmee u de bezoekersregeling kunt koppelen aan Key2Park; 
  6. U klikt op de blauwe link in het e-mailbericht, waarna u de laatste stap doorloopt om uw product te koppelen aan Key2Park.
  7. U krijgt een scherm met het Key2Park logo en drukt hier op 'JA' om uw bezoekersregeling te koppelen.
  8. Er volgt een inlogscherm. Hierin logt u in met uw gebruikersnaam en wachtwoord.
  9. Onder het kopje 'start of plan een nieuwe actie' staat uw gekoppelde product. 

Meer uitleg nodig?
Hoe-vraag-ik-een-bezoekersregeling-aan.pdf
Klik op bovenstaand bestand voor de instructie met afbeeldingen waarin stap voor stap wordt uitgelegd hoe u een digitale bezoekersregeling kunt aanvragen. 

Hoe wijzig ik mijn wachtwoord in Key2Park?
U wijzigt uw wachtwoord door op de knop "Inloggegevens" te klikken, daarna vult u bij het "poppetje" uw gebruikersnaam in en bij de "sleutel" uw wachtwoord. Klik op het linker icoon "Inloggen", daarna op het 'vraagteken" zodat u een nieuw wachtwoord kunt aanmaken. U vult de gevraagde gegevens in waarna u een e-mail ontvangt met een link waarmee u uw wachtwoord kunt wijzigen. Klik op de link. Er verschijnt een inlogscherm van Key2Park waarin u het nieuwe wachtwoord kunt invullen. Hierna kunt u inloggen in Key2Park met uw nieuwe wachtwoord. 

Meer uitleg nodig over het wijzigen van uw wachtwoord in Key2Park?
Hoe-wijzig-ik-mijn-wachtwoord-in-Key2Park.pdf


Hoe waardeer ik mijn saldo op (digitale bezoekersregeling)?
 

  1. U klikt op het euroteken; 
  2. U krijgt een scherm met hierop de mogelijkheden voor opwaarderen (bedragen) en klikt op het rondje bij het bedrag van uw keuze; 
  3. Het rondje wordt zwart en u bevestigt uw keuze door op het vinkje (bevestigen) te klikken;
  4. U komt op de pagina van de internetkassa en kunt via uw bank het geselecteerde bedrag afrekenen;
  5. Zodra de betaling gelukt is, komt u terug in het opwaardeerscherm. Klik nu op 'annuleren' waarna u terugkomt bij uw vergunning;
  6. Bij het euroteken ziet u nu uw saldo;
  7. Na het opwaarderen kunt u een parkeeractie starten.

Meer uitleg nodig?
Hoe-waardeer-ik-mijn-saldo-op.pdf
Klik op bovenstaand bestand voor de instructie met afbeelding waarin stap voor stap wordt uitgelegd hoe u opwaardeert.

 Hoe meld ik bezoek aan- en af via Key2Park?

  1. Log in met uw accountgegevens in Key2Park en klik op ‘Start of plan een nieuwe actie’ (u ziet nu de gekoppelde parkeerproducten staan); 
  2. Klik op ‘Bezoekers sector...'  en u kunt een parkeeractie starten (nadat u heeft opgewaardeerd); 
  3. Vul het kenteken in waarvoor u een parkeeractie wilt starten;
  4. De starttijd wordt automatisch ingevuld, maar deze kunt u wijzigen d.m.v. het aanklikken van de datum. Er wordt nu een kader geopend waarin u de voorgestelde begintijd kunt wijzigen. U klikt hiervoor eerst op 'instellen' en hierna op 'bevestigen'. Indien u niets wilt wijzigen, klikt u op 'sluiten'. U kunt alvast een eindtijd instellen. Dit doet u op dezelfde wijze. Indien u geen eindtijd invult, dan zal het systeem u een voorstel doen. Klik op 'bevestigen' indien u het eens bent met het voorgestelde;
  5. De parkeeractie wordt gestart op de ingestelde tijd. Het saldo dat nodig is voor deze parkeeractie wordt direct gereserveerd. Indien de parkeeractie eerder door u wordt gestopt dan de voorgestelde parkeerduur, wordt het gereserveerde bedrag weer bij uw saldo geboekt; 
  6. Door op het icoon met het rode vierkantje in de rode cirkel te klikken, beëindigt u de parkeeractie. Let op! Bevestig de beëindiging van de parkeeractie door op het vinkje te klikken. Wilt u de parkeeractie niet stoppen, klik dan op annuleren (kruis).
  7. De parkeeractie is gestopt als er geen begin en/of eindtijd staat en de button met het rode vierkantje in de rode cirkel is verdwenen.

Meer uitleg nodig?
Hoe-meld-ik-bezoek-aan.pdf
Klik op bovenstaand bestand voor de instructie met afbeelding waarin stap voor stap wordt uitgelegd hoe u bezoek aanmeldt.

Hoe zet ik een kenteken in 'Favoriet'?

  1. Door op het icoon met de ster te klikken, kunt u het betreffende kenteken als 'favoriet' aanmerken.
  2. Vul bij 'beschrijving' de naam/specificatie die u dit kenteken wilt geven in en bevestig dit door op het vinkje te klikken.
  3. Er verschijnt nu een naam naast het kenteken. 

Hoe switch ik mijn kenteken op de bewonersvergunning met meerdere kentekens?

  1. Log in met uw accountgegevens in Key2Park en klik op 'Start of plan een nieuwe actie' (u ziet nu de gekoppelde parkeerproducten staan).
  2. Klik op de grijze balk, waar de tekst met de vergunning van uw keuze staat.
  3. Nu wordt er een onderliggend scherm getoond waar u voor de bewonersvergunning 1 van de kentekens kunt activeren. Het geactiveerde kenteken heeft geldig parkeerrecht.

Let op! Als u het andere kenteken wilt activeren, klikt u op het bruine balkje met de tekst 'niet actief'. U ziet dat het balkje groen wordt met de tekst 'actief'. Er kan altijd maar 1 kenteken actief zijn. Alleen het geactiveerde kenteken beschikt over een parkeerrecht. Klikt u op het vierkantje met hierin de streepjes, dan verschijnt er een scherm met een overzicht van alle parkeeracties. U kunt hier de parkeerhistorie inzien. Door op het kruisje te klikken, sluit u dit venster weer.

Waarvoor dient het prullenbakje in Key2Park?
Indien u klikt op het prullenbakje, dan verwijdert u een vergunning uit de app. Indien u dit per ongeluk heeft gedaan, dan dient u de vergunning (het parkeerproduct) opnieuw te koppelen aan Key2Park door uzelf wederom een koppelmail te sturen. Voor de wijze waarop u dit kunt doen, verwijzen wij u naar de stappen die hierboven staan beschreven (Hoe kunt u gebruik maken van Key2Park).